Friday, April 8, 2011

dulu di kala senja masanya habis dimamah padang rumput, peluh semput.

ditambah sedikit usia, senjanya luput digigit nyamuk yang hadir ketika mimpinya terbang larut. dia membakar segala lelah, pipinya yang basah mengorak langkah menjadi gagah. dirasakan dia tak mampu, walau sebenarnya dia mahu. dikeluhnya segala cerita, duka dan lara.

sekarang senjanya hadir sekembalinya dia dari pintu pagar berputar-putar. hidupnya seperti dikilang dan dimuntah. dia tidak biasa. sekali lagi, dirasakan dirinya itu lemah perkasa, seperti anak kecil yang takutkan malam gelita. dia menjerengkut di atas tilam usang berkawah. hatinya resah, serba tak kena. gelap semuanya. gelap segalanya.

"apakah emansipasiku, merupakan sebuah pusara?"

dia keliru dan malu.

hadirnya gadis itu seperti mesin bantuan nyawa. dia bersalah dan bermasalah. dia tidak menyangka dirinya akan berubah menjadi sampah. sangkaannya semuanya meleset. ada masanya, dia tidak punya kekuatan untuk turun dan menjamah. dia terlalu lemah.

perlahan-lahan dia bangun. gadis itu sentiasa ada. tidak pernah putus asa. jerit dan suara, lembut dan manja, tetap, dia ada. gadis itu adalah temannya di dunia, serta temannya berjalan di taman-taman syurga pada satu masa.dia

dia perlu. dan dia mahu. dan dia mampu.

No comments:

Post a Comment